Kalas, implantat och livet!

(null)

Det här är min kille! 

Han är världens starkaste man. Han har stått ut med mig i snart 15 år.  

Hade han varit normal hade han dragit för länge sedan😅.. 

Igår var vi på 50-års kalas. Det gick ganska bra i hela 5 timmar. Sjukt roliga timmar! 


Men tillbaka i verkligheten så är nu det sista återbesöker på St Görans avklarat, och det med bravur. 

Kilarna sitter där de ska och det finns ingen skugga runt om den som tyder på att de sitter löst eller glappar. 

(null)

Den enda Dr Westerberg sa var att det hade varit önskvärt att en av kilarna  hade suttit lite länger ut i leden (än den gör) för att få maximal stabilitet. Det kan vara det som gör att jag fortfarande har en del känningar. 

Han misstänkte även artros i vänster höft (vilken jag har en del problem med samt i vänster ljumske). 

Dock ska man härda ut så länge som möjligt innan man trixar med höftkulan, då det implantatet har begränsad livslängd. 


Sen vet varken han eller jag om det är atros, men han misstänker det, efter undersökningen. 


Jag skällde ganska rejält på den bristande eftervården och han kunde inte annat än att hålla med. Det vanligaste resultatet är att man som patient går från VAS 7 till VAS 3 efter operationen. Vilket jag tror är ett rimligt resultat att förvänta. MEN då måste man hitta rätt rehab enligt mig. 


Det handlar inte bara om att läka operationen utan det handlar ofta om åratal med utebliven träning, snedställda rörelsemönster som nu plötsligt ändrats och hela den mentala processen som kronisk smärta bevisligen resulterar i för många av oss. 


Oavsett så är jag oerhört nöjd och själsligt glad över att jag opererade mig. 

Jag hade aldrig kommit vidare utan operationen. Sen att det är svårare än jag trodde att komma tillbaka, behöver jag bara acceptera. 


Tid är livet och livet är tid. Den (tiden) är begränsad för oss alla och det stressar mig. Åren som gått förbi och fortsätter att pågå medans jag slåss mot och med mig själv. 

Så mycket begränsningar. 

Men, jag tänker att det finns så många häftiga kvinnor som fortfarande är lika pigga och coola när de är 55-60. Det borde ger mig ca 15 härliga år, med en tideräkning som startar om ett år. 

Då jävlar, då ska jag ta igen förlorad "sitta och glo i soffan"-tid. Det kommer kallas ålderskris, jag kommer kalla det frihet! 

Det kommer bli toppen med lite regression, en del av mig har ju redan börjat😅 #tattoos

(null)


Om du läst ända hit, och inte avskyr det jag skrivit, kan inte du trycka på ♥️! Tack🙏🏼.. 






1 Anonym:

skriven

❤️😘

Svar: 💗🌸
Sabina Macri

2 Anonym:

skriven

Tack så jättemycket för att du berättar om din resa. Jag opererades den 5september. Jag mår bra. Har svårt med höger sidan. Nu börjar jag gå inne med kryckor. Vet inte än hur resultatet blev. Vi får vänta 😊

Svar: Wow! Gud så spännande💫!
Gjorde du op här i Sthlm eller Engelberg?!
Gjorde du båda sidorna?
Kram och tack för du läser🌸
Sabina Macri

3 Anonym:

skriven

Hej igen. Ursäkta jag är inte så flitig användare av Facebook. Jag tycker du är fantastisk på att berätta om dig. Jag har gjort båda sidorna samtidigt. För mig försvann en hemsk värk i samband med operationen. Jag känner mig glad o lycklig för det.
Vänstra sidan känns toppen bra. Höger sida har varit mycket besvärlig men på ett annat sätt än tidigare. Fortfarandet vet jag inte vad det är. Gjort grundlig höft röntgen som jag väntar svar på. I december har jag 3 månaders kontroll på St Görans sjukhus. Jag har haft mycket bra dialog med ortopeden under veckorna. Hjälpt mig med mediciner och att läkaren Andreas ringt tillbaka till mig inom en vecka ungefär. För mig har det varit rullstol i 8veckor i stort sätt hela tiden. Gåstöd som mellan olika möbler tex.

Svar: Det är tufft att göra båda sidorna har jag förstått. Även om jag bara gjort en, så känner jag igen dina besvär. Jag har också blivit av med en del av smärtan, men nu har jag ont på annat sätt och mycket i ljumskar och höfter. Antar att det tar tid för kroppen att komma tillbaka. Närmsta dagarna ska jag skriva om smärtrehab som jag börjat på för 2 veckor sedan. Idag blir det inlägg om Hårmineralanalys!
Tack för att du läser🌸
Sabina Macri

4 Lena:

skriven

Så kul att få följa din resa. Jag opererades för fyra veckor sen i Ängelholm och slås över hur olika det ser ut efteråt i hur mycket man får röra sig och hur snabbt man ska börja med sjukgymnastik.

Svar: Hej Lena,
Ja verkligen. Det är två helt olika skolor.. Lite konstigt att förstå☺️.. Hur mår du nu?!
Sabina Macri


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: