HĂ„rmineralanalys, kost och alkoholfritt😉!


(null)

Nu Ă€r det slut pĂ„ "vinandet" för ett tag. Eller iallafall med nĂ„gra undantag. Det Ă€r ju inte bra att vara fanatisk, har jag hört😅! 


SĂ„, för lite över en vecka sedan fick jag svaret pĂ„ hĂ„rmineralana lysen https://www.helhetbym.se jag gjorde för nĂ„gon mĂ„nad sedan.

Det tar lite tid att fÄ svaren dÄ hÄret skickas till USA för analys. DÀr anvÀnder man sig Àven av detta verktyg i vÀsentligt större utstrÀckning Àven inom sjukvÄrden. Man kan se brister/överskott i hÄret som man inte ser i vanliga blodprov. Man kan ocksÄ se om man "tenderar" att dras Ät nÄgot hÄll som under/överskott i sköldkötel och eller binjurar.


I olika diagram visas dina nivÄer som jÀmförs med ett befolkningsreferensvÀrde. Men det som blir intressant Àr det diagram som kallas betydelsefulla propotioner (ratios). DÀr visas inbördes förhÄllanden mellan vissa nÀringsmineraler. Balansen mellan mineralerna Àr tydligen extremt viktig.


(null)

(null)


Vidare sÄ identifieras vilken Metabolisk typ du har. I mitt fall var et föga förvÄnande en lÄngsam metabolism (typ1).

Med detta sÄ kommer Àven en tendenser till minskad sköldkötelfunktion och minska binjurefunktion.

Jag har under flertalet tillfÀllen haft lÀkare som misstÀnkt att jag har problem med sköldköteln. Har haft en ganska tydlig symptombild. Dock har det aldrig visat nÄgot i nÄgra blodprover.


Jag tÀnker inte gÄ igenom alla 15 sidor i analysen utans sammanfattar det med att precis alla svar stÀmmer in pÄ hur jag mÄr. Ett sammanfattande diagram visade ganska tydligt pÄ det.


(null)

(Man ska helst ha 0 pÄ alla punkter)

Till sist sĂ„ kommer en ganska lĂ„ng lista med kostrekomendationer. 

Dessa Àr dÄ allmÀnna för personer med lÄg ÀmnesomsÀttning och minskad funktion i sköldkötel och binjurar.


Denna typ av kostrÄd kan Àven anses vara antiinflammtorisk, vilket inte gör mig nÄgot som lider av kroniska inflammationer i bÀckenkammen.


-Inga mjölkprodukter (ost, mjölk, smör, grÀdde o.s.v.)

-Inga raffinerade kolhudrater/socker (godis, kakor, bullar, honung, alkohol och vitt bröd/pasta)

-Ett proteinrikt födoÀmne vid varje mÄltid.

-Äta flera gĂ„nger per dag, frĂ€mst pĂ„ förmiddagen.


Förutom dessa kostrĂ„d sĂ„ tillkommer det en hisklig massa tillskottstabletter i olika former. 

21 tabletter om dagen.


(null)


Det har gÄtt 10 dagar nu och det kÀnns skittrÄkigt stundvis. Men om jag kÀnner efter och analyserar sÄ mÄr jag nog lite bÀttre. Har inte lika mycket kramper i vÀnster (opererade) sidan och nÄgot mindre smÀrta.

Detta bör givetvis vara ett kombinationsresultat av flera insatser. SÄsom pilatestrÀning, kiropraktibehandlingar och massage.


Men om jag jÀmför hur jag brukar Àta och hur jag Àter nu sÄ ser det ut sÄ hÀr:


Frukost: SmörgÄs med smör och ost

MellanmÄl: Kokosboll (med vitt skum)

Lunch: Lite varierat

Middag: Lite varierat, ibland fil och branflakes, ibland en macka

MellanmÄl: smÄgodis och/eller popcorn


V.S


Frukost: smoothoe med proteinpulver, chiafrön och jordgubbar.

Mellis: 2 Àgg

Lunch: Varierat men protein och oraffinerade kolhydrater

Mellis: Barebells bar (har tidigare Àlskat nutriletts bars, men de innehÄller 20g socker jÀmfört med Barbells som innehÄller 2,1)

Middag: Varierat men protein och oraffinerade kolhydrater

Mellis: Finn Crisp med veganskt smör och sÄ POP CORN! För det Àr ingen fara att Àta:-)!!


Observera att ingen av dessa rekomendationer har nÄgot med vikt att göra, dessutom Àr dessa personligt anpassade, Àven om jag Àr övertygad att de flesta skulle mÄ ganska bra av att skruva lite pÄ kosten.


Tre mÄnader gÀller, sedan görs ett nytt test för att se om nÄgra skillander kan ses.


Until then - No smĂ„godis đŸ„”đŸ˜«đŸ˜€đŸ€Ż
Och just det, gilla gĂ€rna ♄♄

1 Anonym:

skriven

SpÀnnande:) tack för att du delar

Svar: Ja, det var/Ă€r verkligen intressant.. Tack för att du lĂ€serđŸ™đŸŒ..
Sabina Macri


Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: